fredag 5 april 2013

Green is my favourite colour

Idag är jag grön av avund. Jag vet inte vart jag ska göra av all min avundsjuka. Den sätter sig i luftstrupen som en klump och gör mina ögon kalla och arga och förvandlar min mun till ett tunt streck. En kompis (eller ex-kompis, vet inte riktigt) har fått jobb. Ett riktigt bra jobb. Precis inom det hon studerat och vill jobba med. Ett fast jobb. Ett jobb som innan det ens börjat ändrades från ett halvårsvikariat till en fast tjänst. Med bra ingångslön och möjlighet till avancering. Jag vet att man inte ska vara avundsjuk på andras framgångar. Det är absolut inte rumsrent. Men är inte avundsjukan lite tillåten då man erkänner den för sig själv? Det gör den ändå inte lättare att hantera. Jag har läst böcker om hur man ska hantera avund. Har försökt på egen hand träna mig i att inte bli avundsjuk. Genom att t.ex. logga in på Facebook eller någons blogg och försöka att bara ta in det som skrivs/fotats utan att känna avund. Utan att känna behov att klanka ner på personen eller på mig själv.

Jag är inte helt säker, men jag tror att min avundsjuka har tagit livet av några av mina nära vänskapsrelationer. T.ex. med den ovannämnda fastanställda kompisen. Och när jag tänker efter så kan jag inte komma på en enda människa i min närhet som jag inte skulle vara avundsjuk på. För deras jobb, deras bostad, ålder, kropp, vita tänder, lättsamma sätt, föräldraskap, pengar, livsstil, humor, effektivitet etc. etc. Alltid finns det nån egenskap att vara avundsjuk på trots att jag inte skulle vilja byta liv med dem. Jag tjänar absolut ingenting på att känna avund och jag undrar hur det har blivit så här. Usch, jag är en hemsk människa. Undrar om jag känner någon som är lika som jag i det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar